Setelah Kelantan Trengganu dan Pahang, Banjir Malaysia Capai Johor

klg asli

berhasil
Berita Banjir di Malaysia terkini 2014 Kelantan Trengganu Pahang dan Johor

Banjir di Malaysia 2014 - Bukan hanya di Jakarta Indonesia,  Musibah banjir juga melanda negara tetangga kita, Malaysia. Banjir yang menerjang lima wilayah bagian di Malaysia semenjak 16 Desember 2014 yang lalu belum menunjukkan tanda-tanda surut.

Menurut kantor berita Malaysia, Bernama, banjir dengan korban mengungsi 90.250 jiwa ini adalah yang terbanyak sepanjang sejarah negara tersebut. "Kami akan melakukan yang terbaik untuk membantu korban," ujar Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, 25 Desember 2014.

Musibah banjir menerjang wilayah Kelantan, Trengganu, dan Pahang dan Kini bencana banjir di negeri Jiran itu sudah mencapai wilayah Johor.. Badan meteorologi setempat memprediksi hujan dengan intensitas tinggi masih akan mengguyur wilayah Malaysia.
Banjir disebabkan oleh tingginya curah hujan yang melanda kawasan Semenanjung Timur Malaysia. Negeri jiran itu mencapai titik curah hujan tertinggi sejak 1971.

Adapun negara bagian Kelantan menjadi penyumbang pengungsi terbanyak yakni 32.343 jiwa, disusul Trenggano (28.991), Pahang (24,316), Perak (4,335) and Perlis (265).

Akibat banjir, kegiatan sekolah pada awal tahun ajaran terpaksa diliburkan. Salah satunya adalah sekolah di Kelantan. Pejabat Pendidikan Kelantan, Hussain Awang, menyatakan sekolah di Kelantan ditangguhkan hingga banjir mereda.

Banjir juga berdampak pada lumpuhnya fasilitas Rumah Sakit Raja Perempuan Zainab II di Kota Bharu, Kelantan. Akhirnya 157 pasien dipindahkan ke Rumah Sakit Universitas Sains Malaysia di distrik Kubang Kerian.

Pemerintah Malaysia meminta pengungsi menetap di tempat penampungan sementara yakni di sekolah menengah Beseri Mara, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Abi, gelanggang Malau, gelanggang Beseri Dalam dan gelanggang Seri Pilihan.

Foto gambar pictures images Banjir Malaysia

Dalam pernyataannya, Perdana Menteri Malaysia Najib Razak menyatakan, perpaduan banjir parah dan cuaca buruk membuat proses relokasi korban dan penyaluran bantuan makanan dengan menggunakan helikopter semakin sulit.

Demikian seperti dilansir Reuters, Minggu (287/12/2014).

Sedangkan menurut kantor berita Bernama, total ada 103.412 warga yang dievakuasi di sejumlah wilayah seperti Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak dan Perlis. Bernama menyebutkan, jumlah ini melebihi catatan sebelumnya pada banjir tahun 2008 lalu.

Wilayah Semenanjung Malaysia bagian timur laut merupakan wilayah yang terdampak banjir paling parah. Wilayah ini tergolong sering dilanda banjir saat musim penghujan tiba.

Pada Selasa (23/12) lalu, sejumlah 60 turis asing termasuk dalam 100 orang yang terjebak banjir di sebuah resort ternama di salah satu taman nasional Malaysia. Akhirnya mereka berhasil diselamatkan dengan kapal dan helikopter.

Banjir ini tercatat sebagai Musibah Banjir yang terburuk di Malaysia sejak tahun 1971 silam. (wartainfo.com)

Video Rekaman Keadaan Banjir Di Kelantan Malaysia Desember 2014

Category: Berita Peristiwa, Hot NewsTags:
Jayabet